# KORANG TAU TAK : APA DIA ENDOMETROSIS

Pagi ini dapat mesej dari kawan yang duduk di kedah. Dia kata baru lepas operate sebab ENDOMETROSIS. Faz sendiri tidak tahu apa dia ENDOMETROSIS.  Jom kita review sama-sama apa dia ENDOMETROSIS itu.


ENDOMETROSIS

ENDOMETROSIS biasanya dialami oleh wanita berusia  antara 25 - 49 tahun dan diperkirakan dialami oleh 15 dari 100 perempuan usia subur. Endometriosis sering ditemukan di indung telur (adalah sepasang organ dalam sistem reproduksi wanita. Mereka terletak di pelvis, satu pada setiap sisi rahim. Rahim adalah organ berongga, pir di mana bayi tumbuh. Setiap ovarium adalah tentang ukuran dan bentuk almond), saluran telur, kandung kemih dan bagian lain dari perut dan panggul. 


Selain menyakitkan dan berat, endometriosis dapat mempengaruhi kesuburan seorang wanita kerana dapat mengakibatkan ovarium, saluran telur atau rahim mengalami kerosakan. Gejala endometriosis diantaranya, nyeri perut, sakit saat berhubungan seks dan period mentruasi yang tidak teratur. Penyebabnya belum diketahui dengan pasti, risiko akan lebih meningkat  jika seorang wanita memiliki sejarah keluarga yang juga mengalami hal serupa. Seperti, ibu atau saudara kandung. 

Belum ada ubat untuk endometriosis. Namun dapat diatasi dengan penggunaan ubat penghilang rasa sakit, pengubatan hormon untuk membatasi endometriosis dan operate. Biasanya, endometriosis akan sembuh dengan sendirinya setelah seorang wanita mengalami monopaus. 

Puas jugakkan nak tunggu monopaus baru nak ok.



Apakah makanan yang dicadangkan untuk pengidap endometriosis.

  • Makanan tenusu rendah lemak

Produk tenusu yang mengandungi lemak tepu memberi tekanan kepada hati, dan ini menyebabkan kitaran estrogen berlaku dengan cepat. Ia juga menyebabkan kekejangan otot dan membuatkan gejala endometriosis makin terasa.

  • Banyakkan makan sayur dan buah

Sayuran dan buah tidak mengandungi lemak tepu, dan mengandungi nutrien yang setara dengan daging dan ayam.

  • Amalkan produk organik

Bukan saja ayam cucuk hormon, malah segala jenis baja kimia dan racun yang digunakan dalam pertanian boleh memberi kesan kepada endometriosis.

  • Kurangkan pengambilan kafein

Kalau anda penggemar kopi atau coklat, kurangkan kalau tak boleh nak tinggal terus. Kafein menghalang penyerapan vitamin B, dan ini meningkatkan paras estrogen lantas memburukkan simptom endometriosis.


Supplement yang sesuai untuk pengidap endometriosis.

  • B Complex –> merendahkan paras estogen

  • Antioksidan (A,C,E, Vivix) –> membantu mengurangkan simptom endometriosis

  • Kalsium dan Magnesium –> membantu hati untuk metabolisma hormon dengan baik



JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.

MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.


PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Kuala Terengganu, Gong Badak, Kuala Nerus, ILP Gong Badak, Uniza dan UMT. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda. Tempoh normal untuk penghantaran ialah 1-5 hari bekerja.

PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank dan CIMB atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.


SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 869908)
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram 019.3494.550 (Fazlina) untuk sebarang bantuan



Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee.


Ur Trusted Shaklee Independent distributor

Fazlina bt Rosli
SMS/WhatsApp : 019.3494.550
FB Page: fazlina rosli
Instagram : ibufaidhanazarajualshaklee





Comments

Popular Posts