Petua Hilangkan Sakit Kepala / Migrain

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dah 8 tahun berkhidmat sebagai penjawat awam. Sejak-sejak berpindah ke jabatan baru ni agak mencabar jugak workload kerja.

So far, cik faz masih boleh bertahan. Tapi macam dah ada tanda-tanda nak di landa migrain. Bertabah ye cik faz. Moga permohonan pertukaran dimakbulkan allah. Amin.


Apa itu migrain? 

Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain selalunya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah ada yang tidak boleh makan, minum dan hanya menghabiskan masa di bilik tidur. Selalu tak ke seperti ini? Tiba-tiba berat kepala, nak bangun tak boleh, pusing-pusing teramat tak boleh tahan? 


Apa punca migrain? 

Pakar kesihatan berpendapat, sakit kepala atau migrain berpunca dari makanan yang tidak sihat, tidak segar da bertoksik, tekanan atau stress, dan ketidakseimbangan hormon. Kebiasaannya pesakit migrain akan diberi dos ubat (dadah) yang tinggi untuk membantu pesakit menahan kesakitan. Hanya ubat tahan sakit sahajalah yang diberikan, lebih teruk lagi pengguna ubat tahan sakit terdedah kepada risiko untuk jangka masa panjang. 


Bagaimanakah cara mudah hilangkan sakit migrain ni? 

Berikut ada 5 petua kurangkan sakit kepala mudah yang kita boleh cuba dan amalkan. Cara Mudah Legakan Migrain/ Sakit Kepala 

1. Merendam Tangan dalam Air Dingin Merendam kedua-dua tangan anda di dalam air sejuk selagi anda boleh

Ini mungkin membantu melegakan kesakitan akibat migrain dengan cepat. Anda juga digalakkan untuk membuka dan menutup tangan anda semas direndam di dalam air. Tangan dah sejuk, so rasa kepala dah lupa :) 

2. Berada Di Dalam Bilik gelap.

5 Cara Berkesan Cuba untuk sentiasa bergelap di dalam bilik semasa serangan migrain. Cahaya tambahan dan berlebihan boleh mendatangkan sakit kepala. Baring, tutup mata, tutup lampu, tingkap tirai semua. Biar bergelap untuk dapat ketenangan dan mudah tidur. 

3. Mengambil Sedikit Kafein 

Satu jumlah kafein yang besar boleh menjadi tidak sihat tetapi jumlah yang kurang sebenarnya boleh bertindak sebagai ubat penahan sakit. Bau kopi mampu menenangkan minda dan anti stress. Ambillah sedikit kafein semasa serangan migrain dan rasakan perbezaannya. 

4. Gunakan Rempah. 

Carikan bahan-bahan berikut: 
 ~ kacang hijau 
 ~ lada hitam 
 ~ garam kasar 

Ketiga-tiga bahan tersebut diisi atas kertas surat khabar, kemudian pijak dengan kaki sambil berselawat, Insya Allah, migraine tersebut akan beransur hilang dan pulih seperti sediakala. Bayangkan cas-cas negatif sakit kepa tu mengalir masuk tertarik ke garam, lada dan kacang hijau tu. Ia boleh juga jadi cam terapi kat kaki tu. 

5. Baring Kepala dibawah kaki diatas 

Ketika baring atas katil, turunkan kepala anda sehingga mencecah lantai. Biarkan kaki di atas katil. Secara rasionalnya, ia menurunkan perjalanan darah ke arah kepala. Kan salah satu punca migrain ialah kurangnya pengaliran oksigen dan darah ke bahagian kepala? Oleh itu, cuba buat, biar kepala ke bawah mencecah lantai sementara kaki masih di atas katil. selama beberapa minit je, jangan lama sangat. Buat secara berperingkat. Jangan lama sangat buat. Cuakup sampai melegakan je Dah sudah tu, mandi amik wudhuk dan solat :)


Anda juga boleh mencuba alternatif lain iaitu pengambilan set migrain shaklee.

1. OsteMatrix 

Pakar kesihatan percaya migrain berpunca dari salur darah didalam kepala yang mengembang kemudian mengucup secara mengejut. OsteMatrix mengandungi magnesium yang mustahak membantu mengelak pembuluh darah dikepala menjadi kejang. Baca link tadi untuk tahu kepentingan magnesium untuk migrain. Kajian juga membuktikan magnesium mengurangkan sakit kepala atau migrain, dan mengurangkan kekerapan ia berlaku. Ostematrix juga membantu tidur dengan lena dan tenang.

2. ESP

Di dalam ESP, ada kandungan Kalsium, Vitamin B6, Ribo×avin dan Niacin yang boleh membantu masalah migrain. 

Kalsium 

Terdapat kajian terbaru yang menyatakan bahawa masalah ketidak normalan pada sel-sel yang mengangkut kalsium, magnesium, natrium dan kalium akan menyubang kepada tercetusnya migrain. Saluran kalsium dikenali untuk mengawal pelepasan serotonin. Apabila fungsinya terjejas, serotonin tidak akan dibebaskan secara baik ataupun hanya dalam kuantiti yang rendah. Akibat penurunan serotonin itulah akan menyebabkan pelbagai simptom-simptom awal seperti kemurungan, cepat marah, PMS, hilang selera, dan gangguan tidur. Akhirnya, keadaan kalsium yang rendah  di dalam badan akan berterusan menyumbang kepada masalah besar yang boleh menyebabkan meletusnya migrain. 

Vitamin B6 

Vitamin B6 bertanggungjawab untuk membantu dan menghasilkan dopamin, serotonin dan histamin. Tahap B6 yang sihat di dalam badan adalah sangat penting untuk mengurangkan alahan yang boleh mencetuskan migrain. 

RiboØavin (Vitamin B2) 

RiboØavin adalah perlu bagi pertumbuhan dan pengeluaran sel-sel darah merah. RiboØavin juga memainkan peranan penting dalam bagaimana badan kita mendapat tenaga daripada karbohidrat, lemak, dan protein. Penghidap migrain mungkin tidak mempunyai cukup Vitamin B2. Ini menjadikan RiboØavin pilihan rawatan yang berpotensi. Kerana migrain boleh disebabkan oleh pelbagai kemungkinan dalam badan, RiboØavin sering digunakan dalam kombinasi dengan rawatan migrain yang lain. 

Niacin (Vitamin B3) 

Niacin bertanggungjawab menggandakan proses dalam badan, dan membantu badan melepaskan tenaga daripada makanan. Kekurangan vitamin ini boleh dianggap satu masalah kritikal yang boleh menyebabkan masalah migrain terjadi. 


Kesan Pengambilan ESP Dan Ostematrix Shaklee Diawal Pagi.




Ingin mencuba set migrain shaklee!!!

Meh Whatsapp cik faz di 0193494550




JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.

MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.


PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar seremban, Sendayan dan Parcel E Putrajaya. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda. Tempoh normal untuk penghantaran ialah 1-5 hari bekerja.


PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank dan CIMB atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.


NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian ONLINE dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1273225)
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +60193494550 (Fazlina) untuk sebarang bantuan

NAK DAFTAR AHLI
  • Daftar keahlian dengan RM 79.50 anda layak beli produk Shaklee dengan harga jimat serta bonus tunai.
  • Income lagi hebat jika join team business kami, RYG dan DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee.



Ur Trusted Shaklee Independent distributor


Fazlina bt Rosli

Whatsapp : +60193494550

Personal FB : Fazlina Rosli 

Instagram : shaklee_by_fazlina.rosli

Comments

Popular Posts